Πρακτική άσκηση

Τα προγράμματα των πρακτικών ασκήσεων αποτελούν μια ενότητα που έχει διττό σκοπό. Αφενός να φέρουν σε επαφή τους φοιτητές/τριες με την εκπαιδευτική πραγματικότητα στην οποία θα κληθούν αργότερα να εργαστούν και να προσφέρουν εκπαιδευτικό έργο, και αφετέρου να τους δώσουν τη δυνατότητα να διδάξουν σε παιδιά με ή χωρίς ειδικές ανάγκες, κάνοντας εφαρμογή όσων αποκόμισαν από τα μαθήματα των Διδακτικών Μεθοδολογιών. Αναλυτικότερα, οι πρακτικές ασκήσεις αφορούν σε εκπαιδευτικά πλαίσια Νηπιαγωγείου, Δημοτικών Σχολείων Γενικής Αγωγής και Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής (Σ.Μ.Ε.Α.).

 

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ 1 και 2 ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

1. ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ 1 Στο πρώτο επίπεδο Πρακτικής Άσκησης (χειμερινό εξάμηνο) βασικός στόχος είναι οι φοιτητές/τριες να γνωρίσουν το χώρο του νηπιαγωγείου, να έρθουν σε επαφή με τα παιδιά και το διδακτικό έργο, ώστε στο επόμενο εξάμηνο να είναι σε θέση να αναλάβουν διδασκαλία.  Σε αυτό το επίπεδο πραγματοποιούνται 7 παρακολουθήσεις στα νηπιαγωγεία και 3-5 μαθήματα στο πανεπιστήμιο (ανάλογα με το εύρος του εξαμήνου). Σε κάθε παρακολούθηση ο φοιτητής/τρια συμπληρώνει τους οδηγούς παρατήρησης, οι οποίοι κάθε φορά επικεντρώνονται σε κάποιον παράγοντα της παιδαγωγικής διαδικασίας. Αναλυτικά οι οδηγοί παρατήρησης αφορούν:

  • Στο χώρο του νηπιαγωγείου
  • Στις αυθόρμητες και τις οργανωμένες δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο
  • Στο ολοήμερο νηπιαγωγείο και τον τρόπο λειτουργίας του.
  • Στις μεθόδους διδασκαλίας
  • Στα μέσα αγωγής: Παιχνίδι-βιβλίο
  • Στα μέσα αγωγής: Συνήθεια, Εργασία, Διδασκαλία, Παράδειγμα, Εποπτεία, Πειθαρχεία
  • Στους σκοπούς και στόχους της οργανωμένης δραστηριότητας
  • Στις αρχές Προσχολικής Αγωγής
  • Στις ανάγκες νηπίων-Περιεχόμενο δραστηριοτήτων

Το περιεχόμενο των οδηγών παρατήρησης εξηγείται και συζητείται με τον διδάσκοντα του μαθήματος. Ακόμη, κάθε φορά πραγματοποιείται από τον διδάσκοντα μια εισήγηση σε σχέση με το αντικείμενο της παρατήρησης. Μετά τις παρακολουθήσεις, ακολουθεί ανατροφοδότηση σε δύο επίπεδα: αρχικά, αμέσως μετά την παρακολούθηση με την αποσπασμένη νηπιαγωγό που συνοδεύει τους φοιτητές/τριες στις παρακολουθήσεις και, σε δεύτερο επίπεδο, συλλογικά με τον διδάσκοντα της τάξης. Σε αυτές τις συναντήσεις οι φοιτητές/τριες συζητούν για όσα παρακολούθησαν, τις απορίες τους, τα ερωτηματικά, τις εντυπώσεις τους.  Οι φοιτητές/τριες στο τέλος του εξαμήνου παραδίδουν ένα φάκελο με τους οδηγούς παρατήρησης και μία εργασία.

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ 2 Στο δεύτερο επίπεδο της Πρακτικής Άσκησης, οι φοιτητές/τριες αναλαμβάνουν διδακτικό έργο. Ο κάθε φοιτητής/τρια πραγματοποιεί 15 διδασκαλίες. Οι πέντε πρώτες διδασκαλίες πραγματοποιούνται σε ζεύγη και σε πέντε διαφορετικές εβδομάδες και οι υπόλοιπες 10 πραγματοποιούνται ατομικά για δύο συνεχόμενες εβδομάδες. Ο φοιτητής/τρια προετοιμάζει σε συνεργασία με τους μέντορες-εκπαιδευτικούς προσχολικής ηλικίας που συνεργάζονται με το τμήμα, το πρόγραμμα διδασκαλίας. Το πρόγραμμα αυτό ελέγχεται πριν από την πραγματοποίησή του από το διδάσκοντα του μαθήματος. Ανάμεσα στο διάστημα που μεσολαβεί στις διδασκαλίες πραγματοποιούνται συναντήσεις ανατροφοδότησης με το διδάσκοντα του μαθήματος και με τους μέντορες. Στις συναντήσεις αυτές συζητούνται οι εμπειρίες, τα προβλήματα και οι απορίες των φοιτητών/ τριών και, ανάλογα με τα κενά που θα διαπιστώνονται, θα προγραμματίζονται εισηγήσεις είτε από το διδάσκοντα του μαθήματος, είτε από άλλους διδάσκοντες του τμήματος. Στις εισηγήσεις αυτές οι φοιτητές/τριες, έχοντας πλέον την εμπειρία της τάξης, θα είναι σε θέση να θέσουν ερωτήματα που θα σχετίζονται με θέματα εφαρμογής, των οποίων οι απαντήσεις θα τους βοηθήσουν στις επόμενες διδασκαλίες τους. Οι φοιτητές/τριες παραδίδουν στο τέλος του εξαμήνου τον πλήρη φάκελο των διδασκαλιών τους. Στόχος τους είναι η σύνδεση θεωρίας και πράξης και αυτό επιτυγχάνεται, κατ’ αρχάς, μέσα από την γνωριμία και την επαφή των φοιτητών/τριών με τον εκπαιδευτικό χώρο και, στη συνέχεια, με την ανάληψη διδακτικού έργου.

*Η παρακολούθηση των Πρακτικών Ασκήσεων είναι υποχρεωτική.
**Η αξιολόγηση και η βαθμολόγηση των φοιτητριών και φοιτητών γίνεται μέσω της αξιολόγησης των κλείδων παρατήρησης διδασκαλίας και των ερευνητικών εργασιών.


2. ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ

Υπεύθυνη: Ράικου Αναστασία

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ 1 Οι Πρακτικές Ασκήσεις Γενικής Αγωγής Ι στοχεύουν στην εξοικείωση των φοιτητριών και φοιτητών με το περιβάλλον της τάξης και την εκπαιδευτική διαδικασία, μέσω (α) της παρακολούθησης διδασκαλιών σε όλες τις τάξεις του δημοτικού από έμπειρους/ες δασκάλους/ες και (β) της συστηματικής διαδικασίας ανατροφοδότησης που συμπεριλαμβάνει την ανάλυση και ερμηνεία των φάσεων της διδασκαλίας και τον αναστοχασμό πάνω στην εκπαιδευτική, διδακτική πράξη.

Στο πλαίσιο Πρακτικής Άσκησης Γενικής Αγωγής Δασκάλων Ι, κατά τη διάρκεια του Ε’ Εξαμήνου φοίτησης πραγματοποιούνται 6 επισκέψεις των φοιτητριών και φοιτητών σε καθορισμένα Δημοτικά Σχολεία των Δήμων Βόλου και Αγριάς, οι οποίες περιλαμβάνουν:

  1. Συστηματικές παρακολουθήσεις διδασκαλιών όλων των μαθημάτων και όλων των τάξεων του δημοτικού σχολείου
  2. Συμπλήρωση κλείδων παρατήρησης όπου, μεταξύ άλλων, διαπιστώνονται και καταγράφονται οι φάσεις, οι ενέργειες και τα μέσα διδασκαλίας, οι μέθοδοι και το μαθησιακό υλικό που χρησιμοποιούνται σε κάθε μάθημα και σε κάθε τάξη
  3. Συζήτηση επί των παρακολουθήσεων και των διδασκαλιών με ευθύνη του/της διδάσκοντος/ουσας και του εκπαιδευτικού προσωπικού που υποστηρίζει το μάθημα
  4. Εκπόνηση ερευνητικής μελέτης

Η διδακτική διαδικασία συμπληρώνεται με ανατροφοδότηση και εμβάθυνση από τον/τη διδάσκοντα/ουσα του μαθήματος.

H παρακολούθηση των πρακτικών ασκήσεων των φοιτητών/τριών στα Δημοτικά Σχολεία     είναι υποχρεωτική.

Η αξιολόγηση και η βαθμολόγηση των φοιτητριών και φοιτητών γίνεται μέσω της αξιολόγησης των κλείδων παρατήρησης διδασκαλίας και των ερευνητικών εργασιών.

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ 2 Οι Πρακτικές Ασκήσεις Γενικής Αγωγής ΙΙ διεξάγονται στο Στ΄ Εξάμηνο φοίτησης και έχουν ως στόχο να φέρουν σε άμεση επαφή τις φοιτήτριες και τους φοιτητές που έχουν επιλέξει την κατεύθυνση δασκάλων με τη διδακτική πράξη, όχι μόνο σε επίπεδο διαμόρφωσης και ανάλυσης διδακτικών σχημάτων και προσεγγίσεων αλλά και σε επίπεδο εφαρμογής τους. Για τον λόγο αυτό, στο πλαίσιο του μαθήματος υλοποιούνται πειραματικές διδασκαλίες των φοιτητών/τριών, με σκοπό την εξοικείωσή τους με τις πραγματικές καταστάσεις του σχολικού περιβάλλοντος. Οι Πρακτικές Ασκήσεις ΙΙ πραγματοποιούνται σε καθορισμένα Δημοτικά Σχολεία των Δήμων Βόλου και Αγριάς και περιλαμβάνουν:

  1. Δοκιμαστικές διδασκαλίες μία ημέρα κάθε εβδομάδα και
  2. Μία ολόκληρη εβδομάδα αυτοδύναμης διδασκαλίας
  3. Συζήτηση επί των παρακολουθήσεων και των δοκιμαστικών διδασκαλιών με ευθύνη του διδάσκοντος και του εκπαιδευτικού προσωπικού που υποστηρίζει το μάθημα
  4. Ανατροφοδότηση από τον/τη διδάσκοντα/ουσα του μαθήματος
  5. Εκπόνηση μελέτης για τη διδασκαλία της διαθεματικής ενότητας.

Συγκεκριμένα, οι Πρακτικές Ασκήσεις ΙΙ εξελίσσονται σε δύο φάσεις:

  1. Η πρώτη φάση αποτελείται από 5 ολοήμερες διδασκαλίες σε κανονικές τάξεις του Δημοτικού Σχολείου σε όλα τα μαθήματα που διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Προκειμένου να ελεγχθεί η ικανότητα και η ετοιμότητα των φοιτητών/τριών να διδάξουν, αφού πάρουν την ύλη από τον/τη δάσκαλο/α της τάξης που πρόκειται να αντικαταστήσουν, στη συνέχεια για κάθε μάθημα διδασκαλίας εκπονούν Σχέδιο Διδασκαλίας. Μετά το πέρας της ολοήμερης διδασκαλίας, ακολουθεί η ανατροφοδότηση της διδασκαλίας των φοιτητών/τριών, η οποία συντονίζεται από τους/τις διδάσκοντες/ουσες σε συνάντηση με τους/τις φοιτητές/τριες.
  2. Στη δεύτερη φάση των Πρακτικών, οι φοιτητές/τριες διδάσκουν επί μία εβδομάδα σε μία τάξη Δημοτικού  Σχολείου   αξιοποιώντας   κάθε   σύγχρονη   διδακτική και μαθησιακή προσέγγιση. Ταυτόχρονα, εκπονούν εργασία με τη μορφή εκτεταμένου Σχεδίου Διδασκαλίας, στο οποίο καταγράφεται η θεωρητική και ερευνητική τεκμηρίωση των διδακτικών και μαθησιακών τους επιλογών. Τα σχέδια διδασκαλίας και η εργασία που εκπονούν οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται.


Κύλιση στην κορυφή