Raikou Natassa

Ράικου Νατάσσα

Raikou Natassa

Academic rank: Assistant Professor

Subject: Pedagogy: Educational Design and Pedagogical Practices

Email: araikou@uth.gr

Office: Papastratos Complex, Rosa Imbrioti building, 2nd floor, No 15

Telephone: (+30) 24210-74348

Office hours: Wednesday 13.00-15.00 am or Thursday 10:00-12:00 – In any case, please send an email to araikou@uth.gr in order to arrange an appointment

Curriculum vitae

Research interests

Adult education, university pedagogy, transformative learning, critical reflection, cognitive & developmental psychology in adulthood, teachers’ education, art and critical thinking, international student mobility

SED courses

  • Πρακτική Άσκηση Γενικής Αγωγής Ι (δασκάλων)
  • Πρακτική Άσκηση Γενικής Αγωγής ΙΙ (δασκάλων)
  • Θεωρία Διδασκαλίας II
  • Στοχαστικοκριτική διδασκαλία 

Scientific papers - Publications

Selected Publications

Raikou, N. (2022). Emerging adulthood and university students: The case of an Educational Greek Department. Mediterranean Journal of Education, 2(1), 1-12.

Karalis, T., & Raikou, Ν. (2021). Flipping the Classroom Remotely: Implementation of a Flipped Classroom Course in Higher Education during the COVID-19 pandemic. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 6(2), 21-38. DOI: 10.46827/ejoe.v6i2.3809

Filippidi, Α., Fotopoulou, V. S., & Raikou, N. (2019). Investigating school placement as an opportunity for reflection for prospective teachers, European Journal of Alternative Education Studies4(2), 60-71.

Raikou, N. (2019). Investigating the reflective opportunities of aesthetic experience in education.  Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair6(2), 105-113.

Raikou, N. (2019). Teacher Education at the forefront: Long-term study through the prism of University Pedagogy and Transformative Learning theory. European Journal of Education Studies6(3), 88-102.

Raikou, N., Karalis, Th. & Ravanis, K. (2017). Implementing an innovative method to develop critical thinking skills in student teachers. Acta Didactica Napocensia, 10(2), 21-30.

Raikou, N. (2016). Development of critical thinking through aesthetic experience: the case of students of an educational department. Journal of Transformative Education14(1), 53-70.

Raikou, N. (2014). Promoting critical reflection through teacher’s education. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair1(1), 11-19.

Raikou, N. (2014). Preparing critical teachers in University: The role of practicum in teachers’ education. Journal of Social Science Research4(2), 485-488.

Raikou, N. (2012). Can University be a Transformative Environment? Fostering Critical Reflection through Art in Higher Education. Journal of Literature and Art Studies2(3), 416-421.

Raikou, N., & Karalis, T. (2020). Seeking the traces of Dewey’s thought in Mezirow’s work. In A. Kokkos & ass. (ed.), Expanding Transformation Theory: affinities between Jack Mezirow and other emancipatory educationalists (27-40). Routledge.

Ράικου, Ν. (2011). Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία: Απόπειρα εφαρμογής της διδακτικής μεθόδου σε φοιτήτριες του Πανεπιστημίου Πατρών. Στο Α. Κόκκος, Εκπαίδευση μέσα από τις Τέχνες (123 – 137). Μεταίχμιο.

Ράικου, Ν. (2022). Ανάπτυξη δεξιοτήτων στο πανεπιστήμιο: ευκαιρίες και προκλήσεις μέσα από το παράδειγμα της πρακτικής άσκησης του Πανεπιστημίου Πατρών (Εισήγηση σε στρογγυλό τραπέζι στη θεματική ‘Εκπαιδευτικές Πρακτικές Ανάπτυξης Δεξιοτήτων’), Στο Πρακτικά του 7ου Συνεδρίου της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων «Ανάπτυξη Δεξιοτήτων στην Εκπαίδευση Ενηλίκων και στη Σχολική Εκπαίδευση», 5-8 Μαΐου 2022, 170-172.

Ράικου, Ν., & Φιλιππίδη, Α. (2019). Αναδυόμενη ενηλικιότητα στο πλαίσιο της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, Στο Πρακτικά του 11ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος «Βασική και συνεχιζόμενη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε ένα σύνθετο και μεταβαλλόμενο περιβάλλον» (τόμος Α’), 23-25 Νοεμβρίου 2018, ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών, 108-116.

 Raikou, N. (2018). Orientations on Disorienting Dilemma: Towards an integral conceptualization between theory and practice, In Proceedings of the 3rd Conference of ESREA’s Network Interrogating Transformative Processes in Learning and Education: ‘Contemporary Dilemmas and Learning for Transformation’, 28th June – 1st July 2018, ESREA & Italian Transformative Learning Network, Available online: https://drive.google.com/file/d/1F-2JSx-H8sBM_Ws_BevIrZ3urg6QbBF7/view

Ράικου, Ν., Καμπεζά, Μ., & Καραλής, Θ. (2017). Οι απόψεις των μελλοντικών εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης για τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη: Από τη θεωρία στην πράξη, Στο Πρακτικά του 6ου Συνεδρίου της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων «Καλές Εκπαιδευτικές Πρακτικές: Κριτική Σκέψη και Δημιουργικότητα», 23-25 Ιουνίου 2017, Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων, 850-866.

Raikou, Ν., Karalis, A. & Kampeza, M. (2017). Encouraging pre-service teachers to reflect on their teaching during practicum, In Kakana, D-M. & Manoli, P. (eds.), Digital Proceedings from the 3rd International Symposium on New Issues on Teacher Education-ISNITE 2015, Volos, Greece, 11-13 September 2015, University of Thessaly Press, 372-380.

Raikou, N., Liodaki, N., & Karalis, T. (2016). Critical reflection and dialogue on pre-service teachers’ practicum, In D. Andritsakou, & E. Kostara (eds.), Proceedings of the 2nd Conference of ESREA’s Network Interrogating Transformative Processes in Learning and Education: An International Dialogue ‘The Role, Nature and Difficulties of Dialogue in Transformative Learning’, 24-26 June 2016, ESREA & Hellenic Adult Education Association, 307-315.

Scroll to Top
Skip to content